Khamis, 26 Januari 2017

Penyesalan Sementara .

Penyesalan sementara boleh memberi iktibar dan menjadikan kita lebih baik sebelumnya .
         Pada hari pertama tahun 2013 , saya telah menjejakkan kaki di alam persekolahan menengah buat kali pertama dan saya berasa agak gementar . Hal ini disebabkan , saya sudah biasa dengan alam persekolahan rendah yang dipenuhi kanak-kanak prasekolah , rakan-rakan dan juga guru yang saya setia sanjung selama 7 tahun . Suasana di sana tidak dapat dilupakan serta selalu ada di minda saya . Tetapi , apa boleh buat ? Saya terpaksa mengharungi segala yang bakal terjadi selepas meninggalkan alam persekolahan rendah .
         Di kantin penuh sesak dengan murid tingkatan 1 termasuk saya . Ada yang dapat jumpa rakan lama , ada yang dapat jumpa senior mereka , ada yang keseorangan . Saya juga tidak ketinggalan untuk bertemu rakan lama yang berada di sana .  Kemudian , ada beberapa guru yang mengarah kami untuk menuju ke padang dan beratur mengikut kelas yang sudah ditetapkan . Saya kelas 3 Amanah lalu mencari di mana murid 3 Amanah berada , rupanya mereka berhampiran tempat orang main sepak takraw . (Tak tahu apa orang panggil tempat tu. Balapan ke ?)
         Setelah kami beratur mengikut kelas di sana , guru yang bertugas mengarah kami bergerak ke Dewan Sekolah untuk orientasi tingkatan 1 . Seusai kami bersurai untuk pergi ke kelas yang ditetapkan , saya mencari tempat duduk yang sesuai . Saya pun memilih tempat duduk di depan sekali tepi tingkap kerana doktor yang memberi saranan supaya duduk di depan sekali untuk keselesaan saya berikutan masalah pendengaran .
       Tidak lama kemudian , guru kelas yang pertama iaitu Puan Zakiah telah memasuki ke dalam perut kelas saya , kemudian dia melantik siapa yang sesuai untuk menjadi Ketua Kelas dan Penolong Ketua Kelas tanpa undian . MAKSUDNYA , siapa yang dipilih oleh guru tesebut terus menjadi Ketua Kelas tanpa persetujuan murid yang lain . Tak gitu ? Tetapi ,saya tidak menduga bahawa saya telah menjadi Pen. Ketua Kelas setelah dilantik oleh Puan Zakiah . Memang terkejut sebab saya tidak pernah memegang jawatan yang lebih berat berbanding murid biasa .
       Tetapi , saya redha akan keadaan tersebut walaupun saya tahu ada masalah pendengaran ditambah dengan jawatan tersebut . Pada masa yang sama, saya cuba untuk tegahkan kelemahan saya supaya dapat menggalaskan tanggungjawab tersebut dengan baik . Saya juga cuba buat apa yang mampu sebagai Pen. Ketua Kelas misalnya tanda kehadiran , bagi salam dan sebagainya selama 5 bulan .
        Malangnya , sejak saya menjadi salah seorang murid baharu daripada Pend. Khas pada tahun yang sama , saya tidak lagi menyandang jawatan tersebut disebabkan saya aktif menyertai program Pend. Khas misalnya pertandingan dan lawatan .
.
Baru hari ini , saya menyesal bahawa saya tidak harus berhenti menyandang jawatan itu setelah saya menjadi pengawas sekolah sejak tahun lepas . Biarkanlah . Yang lepas janganlah dikenang . Tetapi, pada masa yang sama , penyesalan itu boleh buat kita menjadi lebih baik berbanding sebelum ini . Alhamdulillah .
Sebelum saya mengakhiri entri ini , saya mengucap ribuan terima kasih kepada Pak Cik Nor kerana memberi nasihat kepada ibu bapa tentang SMPKV itu pada dua hari lepas di rumah saya . Walaupun ditegah oleh ibu bapa hanya disebabkan takut saya tidak kena akan suasana di Shah Alam walhal saya pernah pergi tempat yang jauh tanpa pengawasan ibu bapa , saya tetap tabahkan hati yang koyak untuk tidak melawan mereka.
Macam orang kata , yang lepas janganlah dikenang . Yang baru harus difikir .


2 ulasan:

  1. Bagus enrti kali ni, bahasa santai dapat mendekatkan kita dengan pembaca.

    Betul, jangan sesali apa yang berlaku, Allah janjikan setiap kesusahan ada kemudahan.

    INsya-Allah kita merancang, Alah merancang, Allah adalah sebaik baik perancang..

    BalasPadam
    Balasan
    1. 👌🏻😇
      Terima kasih untuk nasihat cikgu . Saya setuju bahawa setiap kesusahan ada kesudahan yang baik . Saya cuba untuk tidak sesal pada hari kemudian .

      Padam