Jumaat, 19 Mei 2017

Cikgu pinjam sekejap eh?

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Bismillahirrahmanirrahim,

      Pagi tadi, lenguh juga tangan kanan saya yang sedang menyiapkan ujian Sejarah kertas 3 dalam masa 3 jam. Hendak berehat sebentar, takut ada 'musibah' datang. Mahu tak mahu, kena teruskan juga penulisan ujian Sejarah pagi tadi.

      Alhamdulillah, selepas 2 jam 30 minit saya sempat menyiapkan Sejarah kertas 3 dengan seboleh-bolehnya. Fuhh, nasib baik. Saya mengambil masa yang ada untuk menyemak sekali lagi kertas Sejarah tersebut. Pada masa yang sama, tiba-tiba beberapa plot atau jalan cerita terawang-awang dalam kepala saya yang hendak dimasukkan ke dalam novel berjudul 'AKU'. Tak tahu bagaimana nak cari akal dek kekurangan ilmu.

      "Aduh, kenapa-lah kau datang dalam kepala aku sekarang ni? Dah-lah tengah periksa Pertengahan Tahun. Hishh" Getus hatiku. Sudah-lah tidak kena tempat malah, tidak kena waktu.

      'Sabar-sabar, Nabila. Jangan stress sangat. Kalau tak, susah nak control cara kau berfikir.'

      Lantas saya terus cuba membuang beberapa plot yang terawang-awang dari kepala saya, saya pun cuba mengenang kembali peristiwa yang berlaku pada hari semalam. Terus tersengih seorang diri sehingga rakan sebelah menegur saya.

===============================

      Pada hari semalam, saya sedang menjawab ujian PSV kertas 2 yang memerlukan kemahiran melukis. Tahap kemahiran melukis milik saya, boleh tahan-lah. HAHA.

      Ketika itu, Cikgu Tarmizi yang menjaga kelas saya. Dia pun meronda satu kelas saya. Agaknya dia bosan, fikir saya. Lalu, dia mengambil kerusi guru seraya mengambil tempat di belakang saya yang tengah-tengah. Saya tak banyak fikir tentangnya. Memang, sebab saya sudah biasa melihat ragam seorang guru ketika peperiksaan berlangsung. Normal bagi saya.

      Saya yang banyak meragam ketika menjawab PSV tersebut, hanya mampu bertawakal. Dari tukar posisi duduk kemudian membuat gimik muka lagaknya sedang memikirkan sesuatu. Apakah?

      Tak lama kemudian, saya melihat pensel tekan saya dipegang oleh sesorang dengan pandangan dari mata sebelah kiri lalu terdengar suara yang menegur.

      "Pinjam eh?" rupanya Cikgu Tarmizi yang memegang pensel tekan milik saya.

      Saya hanya mengangguk. Tanda membenarkannya untuk menggunakan khidmat pensel tekan saya secara sukarela. Ececeh.

      Saya pun meneruskan apa yang patut tanpa banyak soal. Setelah beberapa minit, seorang guru Matematik iaitu Sir Liew datang ke dalam perut kelas saya untuk melaksanakan tugasnya. Cikgu Tarmizi dan Sir Liew hanya menukar pandangan sambil menyumbang 'sedekah' yang berharga di raut wajah mereka.

      Tetapi, saya teringat sesuatu setelah Cikgu Tarmizi melangkah keluah dari kelas saya. Alamak, pensel tekan saya. Dia tak pulangkan lagi.

      "Tak apa, nanti kau jumpa dia," getus hatiku. Itu sahaja cara yang ada walaupun saya malu untuk berhadapan dengan kaum Adam yang tidak rapat sangat.

      Setelah waktu rehat tamat, saya terus menuju ke bilik guru untuk berjumpa dengannya. Alhamdulillah, nasib baik dia ada. Saya memberanikan diri untuk menemuinya dengan melangkah kaki sehingga ke hadapan meja Cikgu Tarmizi lalu memanggilnya.

      "Cikgu Tarmizi,ahhh.. tadi Cikgu Tarmizi ada pinjam pensel tekan saya tapi tak pulangkan," ujarku dengan nada yang sedikit perlahan.

      "Hah?" Soalnya seolah-olah tidak mendengar apa yang saya katakan disebabkan suara saya.

      "Tadi, cikgu ada pinjam pensel tekan saya tapi cikgu tak pulangkan," saya mengulang sekali lagi dengan sabar. Tak marah pun. Tak baik kata hatiku.

      "Siapa pinjam?" Soalnya lagi.

      "Ehh, cikgu lah,"

      "Bila masa?" Soalnya lagi. Dia tak ingat agaknya

      "Hahhh.. masa waktu pertama kat kelas 5SE," saya cuba tolong dia recall balik memori.

      Dia pun termenung, cuba mengingat balik berdasarkan apa saya katakan sebentar tadi. Lalu, dia membuka beg miliknya yang terletak di bawah perutnya untuk menyemak kelibat pensel tekan saya. Itu-lah benda yang dia selalu bawa pada setiap hari. Comel, fikir saya sebab jarang melihat perkara sebegini.

      Dia pun mengeluarkan barang yang ada dalam begnya lalu meletakkan di atas meja. Saya hanya menunggu sambil memandang sekeliling. Janggal rasanya walaupun ada guru lain di sana.

      "Tak de juga ke, cikgu?" Soalku setelah beberapa minit.

      "Tak de pun," punya dia geledahkan begnya sekuat hati, tak jumpa-jumpa juga.

      "Takpe lah, cikgu. Saya cuba cari kat kelas saya,"

      "Apeni, cuba cari dekat meja belakang sekali. Pensel jatuh kot,"

      "Meja belakang sekali? Ouh, OK." Soalku meminta kepastian.

      "Aah, dekat meja ko kan?"

      "Yup," saya mengangguk tetapi terkejut dengan perkataan yang dikeluarkan dari mulutnya. Ya, perkataan Ko yang menggantikan perkataan asal iaitu, Kau. Terkejut, tersentak, semuanya ada dalam hati saya. Tetapi, perbualan kami diteruskan.

      "Ahh.. ko cari dekat situ,"

      "OK. Minta maaf ya cikgu. Apa-apa pun, terima kasih juga cikgu," ucapku tanda perbualan kami berdua sudah berakhir lalu melangkah keluar dari perut bilik guru.

      'Apa pula cikgu guna perkataan Ko dekat aku ni. Astargfirullahalazim, sabar je weh,' getus hatiku sambil berjalan kaki menuju kembali ke kelas saya. Perasaan terkejut itu masih ada bagaikan terkena kejutan elektrik. Saya tak marah pun sebab cikgu Tarmizi itu bukanlah orang yang amat muda dari saya. Kalau tak, dia mesti jadi pelajar Tingkatan 4 kan. Huhuhu.. Cuma terkejut je, terkejut.

      Apabila saya sudah masuk ke dalam perut kelas saya, saya pun berpusu ke tempat yang dinyatakan oleh Cikgu Tarmizi sebentar tadi. Rupanya, pensel tekan saya terbiar di lantai sebegitu. Kehilangan kata-kata tapi saya terus mengambil pensel tersebut. Sayang benar dekat pensel tu.

      Atif bertanya, "Kenapa?"

      "Tadi aku gi jumpa Cikgu Tarmizi. Pensel kat situ rupanya," jawabku sambil jari telunjuk sedang menunjukkan lokasi pensel yang terbiar sebentar tadi.

Pada hemat saya, (tak tahu nak cakap apa, sebab dah kehilangan kata-kata tentang kejadian tersebut.)

==============================

      Kembali kepada waktu pagi tadi, akhirnya waktu menjawab Sejarah Kertas 3 sudah tamat pada pukul 10.30 pagi tadi. Saya yang memainkan peranan sebagai 'orang belakang sekali' perlu mengutip kertas dari belakang sehingga ke hadapan lalu menyerahkan kepada Cikgu Noriza.

Akhirnya, kami boleh bersarapan. Yeayyy.

Jumaat, 5 Mei 2017

PTPTN yang bagi?

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

      "Nanti Along nak pinjam RM200 boleh?" Soalnya secara tiba-tiba di bilik tidur saya.

      "RM200? Nak buat apa?" Soalan dijawab dengan soalan. Cuba mengenalpasti tujuan dia meminjam wang sebanyak RM200.

      "Nak beli kereta baru," jawabnya sambil tersengih selepas memikirkan jawapan.

      "Ishh, macamlah saya banyak duit. Budak sekolah lagi. Kalau dah banyak, dah lama bagi duit kat Along," ujarku.

      Sebelum ini, dia memang berhasrat hendak membeli barang-barang seperti yang pernah dinyatakan dalam senarai barang. Pernah juga bergurau dalam soal wang meskipun mengetahui bahawa saya tidak memegang wang yang banyak. Apatah lagi, saya merupakan pelajar yang akan menduduki SPM pada tahun ini.

      "Takpe. Nanti bila kau dah dapat RM15000, Along amik sikit dari tu."

      "Hah? RM15000? Macam mana saya boleh dapat duit banyak tu? " terbeliak mataku apabila mendengar jumlah wang yang dinyatakan. Tak berminat tapi terkejut.

      "Insurans PTPTN bagi,"

      "Kenapa dia nak bagi pulak?" Soalku kerana makin keliru.

      "Sebab kamu simpan duit masa sekolah rendah, sekarang ni dia bagi balik masa kamu dah umur 17 tahun. Official. Rasanya lah,"

      "Ouh ya? Tapi, bukannya saya yang pegang duit tu pun. Tanyalah ayah ke ibu, sebab dia yang pegang duit tu kan. Kalau diorang bagi, amik lah,"

      "Alahh, tolonglah tanya kan," kelihatan raut wajahnya yang sedikit kecewa meskipun sedang bergurau.

      "Ishh, taknak taknak. Kang diorang tak bagi pulop," ujarku sambil menggeleng.

      Akhirnya, 'Work Hard Pays Off'. Sejak kecil lagi, saya dididik untuk menabung wang ke dalam PTPTN (Sekarang dah tak simpan duit. Untuk kanak-kanak sahaja katanya), ASB dan Lembaga Tabung Haji. Saya pun semakin biasa dengan perbuatan sebegini. Rupanya banyak manfaat jika kita terus menabung dari semasa ke semasa.

Alhamdulillah, terima kasih Ayah & Ibu.

     Seingat saya, ketika Hari Raya Aidilfitri berlangsung, saya sebagai kanak-kanak akan mendapat duit raya daripada saudara-mara, ahli keluarga dan kenalan ibu bapa. Saya akan mengira sendiri apabila wang sudah banyak. Kadang-kadang, saya perolehinya dalam RM100-RM300. Kemudian, saya akan menghulurkan wang tersebut kepada ibubapa supaya masuk ke dalam akaun LTH. Begitulah pemikiran saya ketika itu walaupun kanak-kanak lain mahu membelanjakan duit raya yang diperoleh atau sebaliknya.

      Sekarang saya sudah menjejak ke alam remaja, mesti-lah tidak mendapat duit raya lagi. Kalau ada pun, mesti pemberi akan menanya dulu "Sekolah lagi?". Rasa kelakar bila terkenang kembali soalannya. Kah kah kah...
     
      Jika guru yang mengajar, mungkin dalam 2-3 guru sahaja yang memberi duit raya. Ada juga yang berkata, "Kalau nak duit raya, datang rumah cikgu." Aduh, kalau pergi rumah cikgu untuk raya, tak mampu sebab jarak rumahnya dari rumah saya amat jauh.

       Tahun ini, tak dapat ku duga lagi. Tak mampu menerima duit raya lagi(bukan sebab letih). Tak mampu menjadi orang yang bakal 'memberi duit raya' kepada kanak-kanak ceria pada masa akan datang.

Isnin, 24 April 2017

Ayam Goreng Jatuh di Pulau Pangkor.

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

      Ketika saya mengemas rumah tadi, saya berasa geli hati dek kerana terkenang kembali peristiwa yang tidak dapat dilupakan. Peristiwa ini berlaku di Pulau Pangkor pada tahun 2014 atau 2015.

      Saya pergi lawatan PPKI ke Pulau Pangkor dengan izin ibubapa. Untuk kali pertama pula tu. Mestilah saya berasa gementar dan sedikit bimbang jikalau saya mabuk laut serta fobia terhadap air laut. Alhamdulillah, saya tidak mabuk laut dan semakin kurang fobianya.

      Apabila saya sudah menjelajah beberapa tempat bersejarah di sana bersama guru dan murid PPKI, kami sempat beristirahat di tepi pantai (nama pantai tak ingat) dan mengambil peluang untuk menjamah makanan yang disediakan oleh guru-guru. Saya sudah pun mendapat makanan lalu menjadikan dahan pokok yang besar sebagai tempat duduk. Almaklumlah, kedai makan yang berdekatan ditutup pada hari tersebut tetapi ada sesetengah warung yang buka. Kami redha je. Saya duduk di dahan tersebut bersama Fatina dan Amirah.

      Sambil itu, saya membuka bungkus makanan yang saya dapat sebentar tadi lalu mengetuai doa sebelum makan bersama dua remaja perempuan bersebelahan. Akhirnya, kami dapat menjamah makanan setelah berpeluh-peluh beberapa jam lalu. Selepas beberapa minit, saya hendak membetulkan posisi duduk kerana berasa tidak selesa tetapi malangnya ayam goreng jatuh di atas pasir tanah secara tiba-tiba. Saya pun terkejut. "Ya Allah, alangkahnya kalau awak tidak betulkan posisi duduk awak tu," getus hatiku. 

      Pada masa yang sama, staf sokongan PPKI iaitu Bonda Rin telah menyaksikan kejadian tersebut lalu berkata, "Aduh, ayam siapa lah yang melompat ke situ pula?"

      Saya hanya menahan rasa malu kerana Fatina, Amirah dan Rozaimee telah pun melihat kejadian sebentar tadi. Kami hanya mampu sengih pada muka masing-masing lalu ketawa berdekah-dekah. Saya melihat seekor kucing meluru ke arah ayam goreng yang jatuh tadi, ia menikmati makanannya walaupun sudah 'sebati' dengan pasir tanah. Berasa hampa tetapi anggaplah ia sebagai sedekah kepada haiwan suci ini.

      Tak lama kemudian, Rozaimee dengan spontannya menghulurkan sedikit ayam goreng kepada saya. Diikuti oleh Fatina pula. Barangkali mereka berasa kasihan terhadap saya yang tidak mempunyai ayam goreng selepas apa yang menimpa diri sendiri. Saya yang terharu dengan perbuatan mereka berdua hanya berterima kasih kepada mereka.

      Kami pun menjamah makanan dengan selesa walaupun masih terkenang peristiwa yang berlaku sebentar tadi.

P/s: Terima kasih banyak sebab sudi berkongsi ayam goreng pada hari itu. Entah ingat entah tidak.

Khamis, 30 Mac 2017

Dah tingkatan 5?

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

       Hari ini, saya kepenatan akibat persembahan tarian untuk Drama Komsas yang berlangsung pada pagi tadi. Tambah-tambahan dengan kesihatan yang semakin menaik dan menurun. Entah bila nak stabil agaknya. Ujian Allah, kita kena sabar menghadapinya.

      Walaupun penat, tapi saya tetap gagahi diri. Padahal, tertidur masa kelas relief yang Tc Julyana tidak masuk kelas saya. Guru relief saya tadi ialah.. namanya tidak saya ingat, tapi beliau merupakan guru kaunseling. Perempuan. HAHAHA. Nampak sangat 'pelajar cemerlang' kat situ kan. Kebiasaannya, guru kaunseling akan mengambil kesempatan apabila guru tidak hadir ke sekolah untuk memberi nasihat tentang kerjaya atau memberitahu maklumat fasal masa depan. Semalam, Cikgu Razak sudah pun relief kelas PSV/ERT saya untuk 2 masa. Hari ini? Arghh. Saya still tak tahu menahu juga apa arah tuju selepas SPM nanti. Mungkin bakal penulis, bakal kerani atau bakal jurugambar ? Kita tengok-tengokkanlah.

      Ketika saya hendak ke kantin sekolah pada waktu pulang, saya terlihat seorang guru perempuan yang berbangsa Cina , berbadan gempal tetapi tidaklah segempal mana dan berpakaian baju kurung. Dia sedang berdiri di sudut kantin yang berdekatan dengan tempat letak kereta. Maka, saya pun cuba menghampirinya. Semakin dekat jarak antara kami berdua, semakin saya mengecam mukanya.

      'Ohh, Teacher Yap!' Jerit hatiku. Teacher Yap merupakan bekas guru kelas saya dan juga guru matematik pada zaman sekolah rendah di SKSB.

      "Hai, Teacher Yap," Saya pun mula menegurnya lalu menghulurkan tangan untuk bersalam dengannya. Sungguh! Saya tidak menyangka bahawa saya dapat menemuinya lagi setelah 5 tahun tidak berjumpa. Alhamdulillah. Takdir Allah.

      "Hai. Eh Nabilaa!! Kamu sekolah sini ya?" Tanyanya dengan perasaan terkejut. Mujur dia ingat bekas anak muridnya.

      "Aah, teacher," jawabku sambil senyum.

      "Oh, kamu dah tingkatan berapa sekarang ni?"

      "Aaa, tingkatan 5 dah,"

      "Tingkatan 5 dah? Ya ke?" Tanyanya lagi sambil matanya memandang saya dari atas hingga bawah. Bagaikan tidak percaya bahawa saya sudah menjadi calon SPM pada tahun ini. Masa berlalu begitu pantas. Memang ayat itulah yang selalu berlegar di dalam kepala saya.

      "Ya, tc. Percayalah,"

      Akhirnya, saya menamatkan perbualan kami kerana saya perlu bergegas untuk pulang ke rumah. Bukan tak sabar nak balik. Ayah selalu membebel kenapa lambat, kenapa lambat. 'Ayah, open mind sikit. Oghang dah tingkatan 5, mestilah lambat sikit.' Getus hatiku.

      Sesudah tiba di rumah, saya berehat sebentar sebelum membersihkan diri untuk menunaikan solat Zohor. Pada masa yang sama, saya mengenang kembali peristiwa pada zaman sekolah rendah. Teacher Yap selalu juga menggemari saya kerana saya biasanya orang pertama yang menjawab soalan matematik. Tetapi, lama-kelamaan ada pesaing yang amat cerdik dalam Matematik iaitu Ideris. Kami berdua akan bersaing untuk menjadi orang pertama dalam menyiapkan tugasan yang diberikan . Tidak cukup dengan itu. Jika saya orang pertama yang siap, Ideris akan meminta saya menunggunya.  Mungkin cemburu agaknya. HAHAHA. Ada juga yang meminta saya mengajar mereka yang masih blur. Peristiwa-peristiwa sebegitu masih jelas di dalam lubuk ingatan.

Peristiwa kedua.
      Guru BI iaitu Teacher Atiqah ialah orang kedua yang saya merapatkan diri setelah Teacher Yap. Pemilik nama Noor Atiqah ini memiliki wajah yang ceria,tidak lekang dari senyumannya apabila kami bertembung dan mengambil berat tentang prestasi anak muridnya. Kami selalu bergurau-gurau dan saya selalu menanya apa yang tidak difahami kepadanya. Dia juga membaiki cara menyebut perkataan inggeris yang asing dan membetulkan ayat yang kurang tepat baginya.

      Pada tahun 5 hingga 6, saya selalu juga diminta olehnya untuk mengangkat barang. Mujur dia memahami masalah kesihatan saya ketika itu, telah menyebabkan saya terharu kerana mempunyai guru yang bertolak-ansur.

      Selain itu, saya juga pernah disuruh menjaga kelas tahun 2 kerana dia ada hal lain yang mahu diuruskan ketika itu. Tidakkk!!! Itulah jawapan yang saya ingin menjerit apabila mendengar cikgu berkata begitu. Tapi, apakan daya? Ketika itu, kami berada di bilik guru dan jika saya menjerit sesuka hati, sudah semestinya jeritan itu akan memecah suasana guru-guru yang berada di sana. Apa pun, saya kena juga teruskan amanah yang diberi dan laksanakan dengan baik. Mujur kelas tahun 2, kalau tidak meranalah kena berhadapan dengan kenakalan murid tahun 4 dan 5. Malangnya, jangkaan suasana kelas yang diamanahkan kepada saya telah meleset. Ada sesetengah yang nakal, ada yang tidak nakal. Maka, saya perlu bertegas dalam handle kenakalan mereka supaya suasana kelas berasa aman dan damai. Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar.

      Banyak juga kenangan yang dicipta secara semula jadi di sekolah yang amat luas dan juga bersebelahan dengan SJKT Pundut. Serta kenangan bersama ayah yang ketika itu merupakan pembekal bahan KH dan alat keperluan sekolah selama 5 tahun di sana.

Terima kasih tidak terhingga kepada guru-guru SKSB kerana telah mendidik saya sehingga menjadi orang yang berguna. Terima kasih juga kepada mereka kerana telah membuatkan saya memahami tanggungjawab sebagai pelajar.

Pendek kata, thanks for made it possible.

Jumaat, 17 Mac 2017

Entahlah, Mirul.

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

      Entah mengapa, hari ini hati saya berasa seperti berkobar-kobar untuk mula menulis novel. Padahal, saya sendiri tiada masa untuk berbuat demikian kerana terikat dengan jadual sekolah, hal keluarga, hal rumah yang perlu saya uruskan sebagai anak bongsu. Satu-satunya anak perempuan dan harapan kepada ibu bapa saya. Ideanya (Jalan cerita) sudah ada , cuma belum ada masa nak buat.

      Novel BCJC sebelum ini bagaikan harapan yang punah kerana sukar memberi impak yang besar. Kali ini, saya berharap novel baru ini dapat memberi kesan yang positif dalam kalangan masyarakat 'marhaen'. Novel ini mempunyai kisah yang berkaitan dengan hubungan bersama Allah, keluarga, jiran tetangga, guru dan rakan. Ada yang kisah negatif tetapi diharapkan dapat memberi pengajaran kepada setiap bakal pembaca yang 'jahat'.

      Sebenarnya, susah juga nak jadi penulis novel memandangkan saya terlalu terikat dengan jadual sekolah dan sebagainya. Apatah lagi, tahun ini saya akan menghadapi peperiksaan SPM. Susah nak fokus benda lain dalam satu masa. Tapi, saya akan cuba untuk menyusun jadual supaya tidak menangguhkan perkara penting.

      "Ya Allah, aku berharap Engkau melancarkan segala urusan aku tanpa apa-apa halangan. Dengarkan keluhan dalam doaku apabila aku jatuh bangkit meskipun aku tidak pernah luahkan kepada orang lain. Sesungguhnya kerana Engkau lah yang menentukan segalanya dan Engkau lah semangat aku untuk meneruskan kehidupan sebagai umat Islam,"

Ameen.

P/s : Biar lambat keluarkan novel, asalkan berjaya. Idok ke?

==================

      "Wey, kau tak pergi KV Shah Alam ke?" Tanya Mirul sebelum saya sempat keluar dari bilik tayangan Pend Khas. Mirul kini merupakan murid KV Merbok, Kedah dengan mukanya menahan malu. Maklumlah, dah lama tak jumpa. Hari ini, dia datang melawat warga Pend Khas bersama seorang lagi iaitu Daniel yang juga merupakan KV Merbok.

      "Hah? Ohh, tak pergi. Kenapa?" Jawabku dalam nada yang perlahan yang merujuk kepada perasaan kecewa.

      "Takde pape. Kenapa hang tak pergi KV Shah Alam tu?" Tanyanya lagi.

      "Entahlah, Mirul." Saya cuba menyorok 'jawapan'nya dalam senyuman. "Rugi kan aku tak pergi sana,"

      "Aah. Rugi tapi kau bukan dapat ke?" Tanyanya lagi.

      "Alhamdulillah, aku dapat je tawaran tu, tapi ada masalah sampai tak jadi pergi sana,"

      "Oh, masalah? Masalah apa tu?"

      Saya mendiamkan diri sahaja kerana tidak mahu mengenangnya kembali. Diam seribu bahasa sehingga bilik tayangan itu menjadi sunyi. Dapat dengar suara orang lain yang berada di luar dari situ. Bunyi kipas dinding juga didengari.

      Ni yang cuak sangat sebab dia banyak tanya. Baru sahaja masalah KV itu dah dibuang dari minda ke 'laut'dan 'angin' sejak saya meluahkan kepada Cikgu Izzuddin. Sejak itulah, saya dah buang perasaan dendam terhadap orang tua kerana sedar tidak elok berdendam dengan mereka. Juga kerana berkat nasihat Cikgu Izzuddin serta kekuatan Allah yang diberi dikala harapan saya hampir tiada. Ketika itu, saya bagaikan orang yang mati dalam dunia ini. Kerana tiada siapa yang kisah akan perihalku.

      Entah siapa lagi yang saya perlu mengadu untuk menjadi pendengar dan pemberi nasihat selain ibu bapa dan Allah.

Rabu, 15 Mac 2017

Gagah VS Pitam

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

      Awal subuh pagi tadi, saya bangun dari diulit mimpi kemudian membersihkan diri untuk menunaikan solat fardhu. Lantas saya mengaminkan doa, baru teringat tentang jadual hari ini. Hari ini, saya yang terlibat dalam kawad kaki bagi PPKI perlu membuat raptai tanpa apa-apa halangan untuk Hari Kejohanan Peringkat Sekolah yang akan berlangsung pada hari Khamis ini.

      "Ya Allah, harap-haraplah aku tidak pitam sepertimana aku nak pitam semalam," detik hatiku sebelum memeriksa telefon jikalau ada apa-apa mesej penting atau tidak penting. Haa, ada rupanya daripada group 5SE yang menanyakan tentang pakaian bagi yang terlibat dalam kawad kaki. Hakikatnya, tiada siapa pun yang membalas pertanyaannya maka saya mewakili 'tiada siapa' untuk membalas pertanyaanya. Saya mengabaikan mesej tidak penting kerana boleh dibalas setelah waktu sekolah di rumah.

      Kemudian, saya terkenangkan peristiwa semalam. Rasa sakit hati pun ada sebab ada niat lain yang diluahkan tetapi haa, bacalah sampai habis....

       Eh, saya tidaklah pitam ketika raptai di padang sekolah semalam. Cuma, saya rasa seperti hendak pitam apabila perlu berdiri lama-lama di perbarisan kawad kaki. Apatah lagi, saya tidak bersarapan, minum air pun tidak. Lebih malang lagi, perlu terkena pancaran cahaya matahari yang semakin terik. Semakin lama berada di sana, semakin itulah saya seperti hendak pitam. Kepala pun sedang berpusing-pusing.

      Saya cuba mengagahkan diri untuk tidak pitam di khalayak ramai. Nanti ada orang membebel raptai dah tak sempurna. Kalau saya sendiri ada perasaan, orang lain di sekeliling pun ada perasaan. Jadi, perasaan mereka itulah perlu dijaga dengan baik. Bak kata dari hati saya, jangan pentingkan diri sangat. Nanti diri sendiri yang kena.

      "Sabar Nabila. Kau boleh tahan. Satgi kau boleh blah lepas buat semua ni," pujuk hatiku.

      Selepas ikrar dan seterusnya, memang tak boleh nak tahan sakit kepala tu. Sakit sangat sampai tak terkata. Tapi saya gagahkan aje. 'Cuba sorok masalah kau daripada orang lain.'

      Akhirnya selepas raptai kali kedua bagi melancarkan segalanya tanpa ada satu 'sisa' pun yang tertinggal, saya mengeluh dalam kelegaan kerana raptai sudah pun tamat. Tetapi, sakit itu masih ada.

      Selepas rehat P&P pukul 10.50 pagi , saya berehat seorang diri di kelas saya. Sebelum itu, saya sudah meminta kebenaran daripada guru mengajar di makmal sains kerana saya perlu menjalani latihan tarian PPKI pada pukul 11.20 pagi. Saya pun berehat seorang diri di kelas sambil termenung di luar jendela.

      Ketika itulah, saya memikirkan balik tentang apakah saya ada buat salah kepada sesiapa? Lagipun, saya tidaklah semesra dalam pergaulan kecuali orang yang lama dikenali. Apakah mereka yang lama dikenali? Hish, jangan difikirkan macam tu. Selagi kau buat baik terhadap mereka, selagi itulah mereka juga buat baik terhadap kau. Tolonglah. Jangan jangan. Kau pandai jaga bahasa kan? So, kau stop fikir macam tu.

      Begitulah saya berbual seorang diri umpama bercakap dengan patung. Alhamdulillah, sakit itu sudah hilang secara beransur ketika itu. Sempat lagi saya melihat jam dinding yang menunjukkan bahawa sudah pukul 11.10 pagi.

      "Kau rehat 10 minit lagi pastu kau gi turun bawah," detik hatiku.

      Okay, saya ikutkan sahaja rentak hati. Mulut yang terkumat-kamit membaca zikir tetapi pandangan entah ke mana. Mungkin sudah ke laut? Mungkin sudah hilang 'dunia'nya?

      Sementelah saya merehatkan diri di kelas saya selama 30 minit, saya pun keluar dari situ untuk latihan tarian PPKI. Sekali lagi saya mengeluh dalam kelegaan sambil mengucap Alhamdulillah bagaikan mendambakan syurga kerana terlalu lama 'memenatkan' diri dalam kelas itu. Lega dapat mengambil udara yang segar di luar kelas walaupun mengalami selesema. Juga lega dapat menikmati pandangan pokok yang tinggi-tinggi serta yang lain. Geng meja saya pernah kata, bila tengok macam bentuk logo wifi. HAHA. Memang pun, tengok je dari tingkat 3 (Atau tingkat 2?) dah rupanya macam wifi.

      Ternampak seorang guru lelaki yang lebih tinggi berbanding saya di hadapan saya tetapi jarak antara kami amat jauh, hendak sahaja saya menegurnya supaya dapat mengadu masalah tingkap kelas yang tidak masuk betul-betul. Tetapi, niat yang ditanam sejak minggu lepas dibatalkan begitu sahaja kerana takut beliau akan berkata, "Takpelah, biarkan sahaja tingkap tu,"

      Alhamdulillah, raptai untuk hari kedua pada hari ini berjalan lancar tetapi sakit kepala itu masih ada. Ianya hanyalah sementara.

Sehingga kini, masalah tingkap kelas masih tidak pernah diluahkan lagi.

Selasa, 7 Mac 2017

Tak Menjadi

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Mohon maaf, entri baru yang hendak dikemaskini/dimuatnaik telah dibatalkan kerana kesibukan pada minggu peperiksaan Tingkatan 5 sehingga 13 Mac 2017.

Bukan itu sahaja, kesihatan yang semakin teruk juga membataskan saya untuk memuatnaik entri blog baru. Tetapi, sebelum ini saya sudah memuatnaik 2 entri blog baru dan saya tidak pernah share ke Facebook atas sebab-sebab tertentu. Mengisahkan tentang seorang kanak lelaki mengatakan kepada sepupunya, "Kita ini ibarat pelarian Gaza," dan 'Rumah Allah' .

In sha allah, kalau saya masih hidup pada hari esok-esok dan tiada apa-apa aral melintang, saya akan cuba meluangkan masa pada hari Sabtu ini. Jika tidak, ampunkanlah dosa saya yang telah saya buat selama ini. Halalkan makan minum saya.