Khamis, 13 Julai 2017

3 Syawal Yang Sesak. (Bahagian 1)

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Bismillahirrahmanirrahim,


     Akhirnya, saya dapat meluangkan masa yang ada setelah melalui pelbagai cabaran sebelum ini. Nak diceritakan apa cabaran yang saya lalui sebelum ini tapi panjang ceritanya. Jadi, lebih baik saya direct kepada tajuk "3 Syawal Yang Sesak". 

     Pada 1 Syawal, sepupu saya, Kamel, diminta untuk membeli barangan (untuk kenduri hari keluarga pada 3 Syawal) di kedai runcit terdekat dengan menunggang skuter. Dia kemudiannya mengajak saya pergi bersama. Saya menerima ajakannya memandangkan sudah lama tidak membonceng skuter. Rindunya nikmat membonceng skuter. 

     Ketika itu, kami baru sahaja pulang dari beraya di rumah saudara terdekat. Maka, kami sedikit letih untuk teruskan perjalanan. Tapi, sebut sahaja naik skuter, saya terus bertenaga. Hehehe... Ketika itu juga, kami berpakaian baju kurung dan jubah.

     Saya pun tanya, "Tak nak tukar baju ke?"

     "Tak yah kot. Pakai camni je," jawabnya setelah memerhati pemakaian kami.

     Kami pun menuju ke motorsikal. Saya menjeling topi keledar milik Kamel yang berada di atas tempat duduk skuter, hati saya pun terdetik "Eh, aku punya takde ke?"

     "Amiklah topi keledar Cik Am tu," ujar bapa saudara iaitu Cik Am yang berada di halaman kampung.

     "Eh eh macam tahu je apa yang aku nak. Ni yang buat aku sayang kat Cik Am," getus hatiku.  

     Setelah saya mengambil dan memakai topi keledar milik Cik Am, saya pun cuba duduk di belakang Kamel dengan mengangkat kain. Nasib baik pakai seluar getah, jadi tiada yang menampakkan aurat kaki. Tidak lama kemudian, kami pun bertolak ke pekan Semerah untuk membeli barangan yang dipesan.Sebelum itu, kami menuju ke stesen minyak Petronas untuk mengisi minyak. 

     Sesudah tiba di sana, Kamel menyuruh saya pergi bayar duit minyak yang berharga RM5. Alamak, sudahlah aku takde pengalaman tentang berkomunikasi dengan penjaga kaunter, inikan suruh aku pergi bayar. 

     "Mel, aku tak tahu camne nak cakap dengan abang kaunter tu," ujarku sambil tersengih.

     Dia hanya memandangku dengan muka blur. 

     "Cakap berapa ringgit then nombor berapa. Macam tu, Mel?" tanyaku. 

     Dia mengangguk. 

     Maka, saya menuju ke kaunter lalu bersuara untuk membayar duit minyak. "Bang, 5 ringgit untuk nombor 1," 

     Abang kaunter pun membalas, "Okay, kalau ada baki, ambil baki di sini ya," 

     Alhamdulillah, selesai juga. Saya menuju kembali ke tempat tadi lalu memerhati Kamel yang sedang mengisi minyak. Takut rasanya dari gerak gerinya kerana sudah lama tidak mengisi minyak. Maklumlah,dia merupakan pelajar UiTM tahun ketiga di Skudai dan tinggal bersama keluarganya. Zaman kanak-kanaknya, dia tinggal bersama nenek dan bapa saudara iaitu Cik Api. Saya tabik dengan pendiriannya yang hidup berdikari kerana berjauhan dengan ibunya sejak kecil. Ibunya balik pun semasa cuti sekolah atau hari penting di sekolahnya sahaja. 

     Balik kepada tadi, Kamel yang sedang mengisi minyak telahpun selesai. Harganya tidak sampai RM5 tetapi RM4.95. 

     "Mel, nak ambil baki tak? Tak payah lah, 5 sen je. Anggap sedekah kepada pendapatan negara," tanyaku tetapi pendapatan negara tu yang tak tahan. Hahaha.

     Kamel pun setuju dengan pendapat saya. Kemudian, kami pun menuju ke kedai runcit. Tapi, pada masa yang sama, dia memanggil nama saya secara tiba-tiba. 

     "Kenapa?'

     "Selipar kita putus," katanya sambil parking di tepi jalan raya.

     "Hah? Selipar putus? Mana? Nak tengok," 

     Setelah saya melihat keadaan seliparnya yang putus, kami pun memandang satu sama lain sambil tersengih. Kamel yang sejak tadi menyebut perkataan stress kerana tidak tahu hendak membuat apa setelah seliparnya putus. Kesian akak ni.

     Tapi, saya yang cool ni, cuba memujuk hatinya. "Takpe Mel, alang-alang kita pergi beli barang, sambil itu lah kita beli selipar baru,"

     "Takut, malu. Nak balik tapi takut Tokmak marah,"

      "Takpe. Aku belikan selipar. Kedai tak jauh kan?"

      Dia tidak berkata apa-apa tetapi kami menuju ke kedai runcit. Apabila kami tiba di hadapan kedai milik orang Cina (tak ingat apa nama kedai), saya pun turun dari skuter. Nasib baik kedai buka hari Ahad. 

     Saya pun memasuki ke dalam perut kedai tersebut untuk mencari selipar. Setelah 2 minit, tiada bayang selipar yang keihatan. Kalau ada pun, selipar kanak-kanak sahaja. Saya cuba mencari di rak selipar kanak-kanak lalu ditegur oleh seorang wanita tua yang berbangsa Cina.

      "Dik cari apa?"

      "Cari selipar dewasa, tapi takde kat sini," 

      Wanita tersebut menuju ke sebelah kedai. Sebelahnya dijadikan sebuah stor selipar, kasut, bag dan sebagainya.  "Nak selipar macam mana?"

      "Selipar biasa pun boleh, aunty."
      "Mel, sini ada jual, tapi 'disorok'. Saiz berapa? Nak warna apa?"  saya cuba memanggilnya lalu menanyakan tentang saiz dan warna pilihannya.

      "Tak tahu saiz berapa. Nak warna biru," jawabnya sambil tangan kanannya sedang menanggalkan selipar untuk memberi kepada saya.

      Saya pun mengambil seliparnya lalu dibawa kepada wanita sebentar tadi.  "Saiznya tak tahu, ahh.. Saya nak warna biru,"

      Wanita tadi sedang menyelongkar rak-rak selipar untuk mencari selipar yang dikehendaki. Saya hanya memerhatinya sambil menunggu dengan sabar.

      "Mel, mai sini lah. Tengok selipar yang Mel nak pilih,"

      Dia hanya menurut lalu memasuki ke dalam perut kedai yang dijadikan sebagai stor. Dia pun mula memilih selipar yang mahu dipakai. Setelah  beberapa minit, kami selesai lalu membayar terus kepada wanita tua tadi.

      "Aunty kalau buka hari Ahad, senang dapat untung kan," ujar sepupu saya yang petah berkata.

      'Wah, wah.. Pandai pula dia berkata-kata.' getus hatiku.

      Selepas itu, kami pun menuju ke sebelah kedai stor untuk membeli barangan seperti mangkuk kecil,kertas mahjong coklat,sampul duit raya dan pinggan. Akhirnya, kami selesai membeli barangan seperti yang dipesan setelah melalui sebuah halangan walau tidaklah sebesar mana.


💢Bersambung💢

1 ulasan: