Jumaat, 5 Mei 2017

PTPTN yang bagi?

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

      "Nanti Along nak pinjam RM200 boleh?" Soalnya secara tiba-tiba di bilik tidur saya.

      "RM200? Nak buat apa?" Soalan dijawab dengan soalan. Cuba mengenalpasti tujuan dia meminjam wang sebanyak RM200.

      "Nak beli kereta baru," jawabnya sambil tersengih selepas memikirkan jawapan.

      "Ishh, macamlah saya banyak duit. Budak sekolah lagi. Kalau dah banyak, dah lama bagi duit kat Along," ujarku.

      Sebelum ini, dia memang berhasrat hendak membeli barang-barang seperti yang pernah dinyatakan dalam senarai barang. Pernah juga bergurau dalam soal wang meskipun mengetahui bahawa saya tidak memegang wang yang banyak. Apatah lagi, saya merupakan pelajar yang akan menduduki SPM pada tahun ini.

      "Takpe. Nanti bila kau dah dapat RM15000, Along amik sikit dari tu."

      "Hah? RM15000? Macam mana saya boleh dapat duit banyak tu? " terbeliak mataku apabila mendengar jumlah wang yang dinyatakan. Tak berminat tapi terkejut.

      "Insurans PTPTN bagi,"

      "Kenapa dia nak bagi pulak?" Soalku kerana makin keliru.

      "Sebab kamu simpan duit masa sekolah rendah, sekarang ni dia bagi balik masa kamu dah umur 17 tahun. Official. Rasanya lah,"

      "Ouh ya? Tapi, bukannya saya yang pegang duit tu pun. Tanyalah ayah ke ibu, sebab dia yang pegang duit tu kan. Kalau diorang bagi, amik lah,"

      "Alahh, tolonglah tanya kan," kelihatan raut wajahnya yang sedikit kecewa meskipun sedang bergurau.

      "Ishh, taknak taknak. Kang diorang tak bagi pulop," ujarku sambil menggeleng.

      Akhirnya, 'Work Hard Pays Off'. Sejak kecil lagi, saya dididik untuk menabung wang ke dalam PTPTN (Sekarang dah tak simpan duit. Untuk kanak-kanak sahaja katanya), ASB dan Lembaga Tabung Haji. Saya pun semakin biasa dengan perbuatan sebegini. Rupanya banyak manfaat jika kita terus menabung dari semasa ke semasa.

Alhamdulillah, terima kasih Ayah & Ibu.

     Seingat saya, ketika Hari Raya Aidilfitri berlangsung, saya sebagai kanak-kanak akan mendapat duit raya daripada saudara-mara, ahli keluarga dan kenalan ibu bapa. Saya akan mengira sendiri apabila wang sudah banyak. Kadang-kadang, saya perolehinya dalam RM100-RM300. Kemudian, saya akan menghulurkan wang tersebut kepada ibubapa supaya masuk ke dalam akaun LTH. Begitulah pemikiran saya ketika itu walaupun kanak-kanak lain mahu membelanjakan duit raya yang diperoleh atau sebaliknya.

      Sekarang saya sudah menjejak ke alam remaja, mesti-lah tidak mendapat duit raya lagi. Kalau ada pun, mesti pemberi akan menanya dulu "Sekolah lagi?". Rasa kelakar bila terkenang kembali soalannya. Kah kah kah...
     
      Jika guru yang mengajar, mungkin dalam 2-3 guru sahaja yang memberi duit raya. Ada juga yang berkata, "Kalau nak duit raya, datang rumah cikgu." Aduh, kalau pergi rumah cikgu untuk raya, tak mampu sebab jarak rumahnya dari rumah saya amat jauh.

       Tahun ini, tak dapat ku duga lagi. Tak mampu menerima duit raya lagi(bukan sebab letih). Tak mampu menjadi orang yang bakal 'memberi duit raya' kepada kanak-kanak ceria pada masa akan datang.

2 ulasan:

  1. Boleh lah Nabila hulurkan sikit kat anak yatim piatu cam cikgu ni.. :-P

    BalasPadam
  2. Boleh je,cikgu. Tunggu lepas saya habis SPM, saya belanja makan minum cikgu bila lapang. Huhu.

    BalasPadam