Jumaat, 19 Mei 2017

Cikgu pinjam sekejap eh?

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Bismillahirrahmanirrahim,

      Pagi tadi, lenguh juga tangan kanan saya yang sedang menyiapkan ujian Sejarah kertas 3 dalam masa 3 jam. Hendak berehat sebentar, takut ada 'musibah' datang. Mahu tak mahu, kena teruskan juga penulisan ujian Sejarah pagi tadi.

      Alhamdulillah, selepas 2 jam 30 minit saya sempat menyiapkan Sejarah kertas 3 dengan seboleh-bolehnya. Fuhh, nasib baik. Saya mengambil masa yang ada untuk menyemak sekali lagi kertas Sejarah tersebut. Pada masa yang sama, tiba-tiba beberapa plot atau jalan cerita terawang-awang dalam kepala saya yang hendak dimasukkan ke dalam novel berjudul 'AKU'. Tak tahu bagaimana nak cari akal dek kekurangan ilmu.

      "Aduh, kenapa-lah kau datang dalam kepala aku sekarang ni? Dah-lah tengah periksa Pertengahan Tahun. Hishh" Getus hatiku. Sudah-lah tidak kena tempat malah, tidak kena waktu.

      'Sabar-sabar, Nabila. Jangan stress sangat. Kalau tak, susah nak control cara kau berfikir.'

      Lantas saya terus cuba membuang beberapa plot yang terawang-awang dari kepala saya, saya pun cuba mengenang kembali peristiwa yang berlaku pada hari semalam. Terus tersengih seorang diri sehingga rakan sebelah menegur saya.

===============================

      Pada hari semalam, saya sedang menjawab ujian PSV kertas 2 yang memerlukan kemahiran melukis. Tahap kemahiran melukis milik saya, boleh tahan-lah. HAHA.

      Ketika itu, Cikgu Tarmizi yang menjaga kelas saya. Dia pun meronda satu kelas saya. Agaknya dia bosan, fikir saya. Lalu, dia mengambil kerusi guru seraya mengambil tempat di belakang saya yang tengah-tengah. Saya tak banyak fikir tentangnya. Memang, sebab saya sudah biasa melihat ragam seorang guru ketika peperiksaan berlangsung. Normal bagi saya.

      Saya yang banyak meragam ketika menjawab PSV tersebut, hanya mampu bertawakal. Dari tukar posisi duduk kemudian membuat gimik muka lagaknya sedang memikirkan sesuatu. Apakah?

      Tak lama kemudian, saya melihat pensel tekan saya dipegang oleh sesorang dengan pandangan dari mata sebelah kiri lalu terdengar suara yang menegur.

      "Pinjam eh?" rupanya Cikgu Tarmizi yang memegang pensel tekan milik saya.

      Saya hanya mengangguk. Tanda membenarkannya untuk menggunakan khidmat pensel tekan saya secara sukarela. Ececeh.

      Saya pun meneruskan apa yang patut tanpa banyak soal. Setelah beberapa minit, seorang guru Matematik iaitu Sir Liew datang ke dalam perut kelas saya untuk melaksanakan tugasnya. Cikgu Tarmizi dan Sir Liew hanya menukar pandangan sambil menyumbang 'sedekah' yang berharga di raut wajah mereka.

      Tetapi, saya teringat sesuatu setelah Cikgu Tarmizi melangkah keluah dari kelas saya. Alamak, pensel tekan saya. Dia tak pulangkan lagi.

      "Tak apa, nanti kau jumpa dia," getus hatiku. Itu sahaja cara yang ada walaupun saya malu untuk berhadapan dengan kaum Adam yang tidak rapat sangat.

      Setelah waktu rehat tamat, saya terus menuju ke bilik guru untuk berjumpa dengannya. Alhamdulillah, nasib baik dia ada. Saya memberanikan diri untuk menemuinya dengan melangkah kaki sehingga ke hadapan meja Cikgu Tarmizi lalu memanggilnya.

      "Cikgu Tarmizi,ahhh.. tadi Cikgu Tarmizi ada pinjam pensel tekan saya tapi tak pulangkan," ujarku dengan nada yang sedikit perlahan.

      "Hah?" Soalnya seolah-olah tidak mendengar apa yang saya katakan disebabkan suara saya.

      "Tadi, cikgu ada pinjam pensel tekan saya tapi cikgu tak pulangkan," saya mengulang sekali lagi dengan sabar. Tak marah pun. Tak baik kata hatiku.

      "Siapa pinjam?" Soalnya lagi.

      "Ehh, cikgu lah,"

      "Bila masa?" Soalnya lagi. Dia tak ingat agaknya

      "Hahhh.. masa waktu pertama kat kelas 5SE," saya cuba tolong dia recall balik memori.

      Dia pun termenung, cuba mengingat balik berdasarkan apa saya katakan sebentar tadi. Lalu, dia membuka beg miliknya yang terletak di bawah perutnya untuk menyemak kelibat pensel tekan saya. Itu-lah benda yang dia selalu bawa pada setiap hari. Comel, fikir saya sebab jarang melihat perkara sebegini.

      Dia pun mengeluarkan barang yang ada dalam begnya lalu meletakkan di atas meja. Saya hanya menunggu sambil memandang sekeliling. Janggal rasanya walaupun ada guru lain di sana.

      "Tak de juga ke, cikgu?" Soalku setelah beberapa minit.

      "Tak de pun," punya dia geledahkan begnya sekuat hati, tak jumpa-jumpa juga.

      "Takpe lah, cikgu. Saya cuba cari kat kelas saya,"

      "Apeni, cuba cari dekat meja belakang sekali. Pensel jatuh kot,"

      "Meja belakang sekali? Ouh, OK." Soalku meminta kepastian.

      "Aah, dekat meja ko kan?"

      "Yup," saya mengangguk tetapi terkejut dengan perkataan yang dikeluarkan dari mulutnya. Ya, perkataan Ko yang menggantikan perkataan asal iaitu, Kau. Terkejut, tersentak, semuanya ada dalam hati saya. Tetapi, perbualan kami diteruskan.

      "Ahh.. ko cari dekat situ,"

      "OK. Minta maaf ya cikgu. Apa-apa pun, terima kasih juga cikgu," ucapku tanda perbualan kami berdua sudah berakhir lalu melangkah keluar dari perut bilik guru.

      'Apa pula cikgu guna perkataan Ko dekat aku ni. Astargfirullahalazim, sabar je weh,' getus hatiku sambil berjalan kaki menuju kembali ke kelas saya. Perasaan terkejut itu masih ada bagaikan terkena kejutan elektrik. Saya tak marah pun sebab cikgu Tarmizi itu bukanlah orang yang amat muda dari saya. Kalau tak, dia mesti jadi pelajar Tingkatan 4 kan. Huhuhu.. Cuma terkejut je, terkejut.

      Apabila saya sudah masuk ke dalam perut kelas saya, saya pun berpusu ke tempat yang dinyatakan oleh Cikgu Tarmizi sebentar tadi. Rupanya, pensel tekan saya terbiar di lantai sebegitu. Kehilangan kata-kata tapi saya terus mengambil pensel tersebut. Sayang benar dekat pensel tu.

      Atif bertanya, "Kenapa?"

      "Tadi aku gi jumpa Cikgu Tarmizi. Pensel kat situ rupanya," jawabku sambil jari telunjuk sedang menunjukkan lokasi pensel yang terbiar sebentar tadi.

Pada hemat saya, (tak tahu nak cakap apa, sebab dah kehilangan kata-kata tentang kejadian tersebut.)

==============================

      Kembali kepada waktu pagi tadi, akhirnya waktu menjawab Sejarah Kertas 3 sudah tamat pada pukul 10.30 pagi tadi. Saya yang memainkan peranan sebagai 'orang belakang sekali' perlu mengutip kertas dari belakang sehingga ke hadapan lalu menyerahkan kepada Cikgu Noriza.

Akhirnya, kami boleh bersarapan. Yeayyy.

1 ulasan:

  1. Pengalaman menjadikan kita matang menempuh hidup..Setiap peristiwa yang kita lalui pasti memberi pengajaran

    BalasPadam