Sabtu, 4 Mac 2017

Diibaratkan seperti pelarian Gaza.

Comel-kan budak yang aku bulatkan dalam gambar tu huhuhu. Taktahu lah nama dia sapa umur berapa, apa semua tapi dengar loghat macam orang Kedah ke Penang gitu.

Sangat kagum dengan adik ni apabila dengar dia bercakap. Hebatnya [流泪] yang paling aku ingat & terkesan bila dia sembang dengan sepupu-sepupu dia yang umurnya lebih kurang dia je. Apa entah dia cakap dari awal tapi ini yang aku dapat tangkap, "Kita ni ibarat pelarian Gaza,"

UISH. Tiba-tiba termuhasabah sendiri. Dalam teriknya matahari mereka berhimpun di situ dan banyak lagi ujian Allah yang dihadapi. Memang perlu sentiasa kuatkan diri & terus sabar. Aku yakin pasti ada yang terdetik dalam hati "ya Allah, aku tak larat," sambil air mata menitik mengalir huhuhu tapi ujian Allah bagi tu baru sikit. Sikit sangat. Sekurang-kurangnya saya dan awak semua yang berhimpun di Padang Merbok semalam ada stok makanan yg dibawa untuk dijamah apabila lapar, tikar/alas untuk duduk & solat, ada bawa air untuk ambik wuduk & sebagainya dan boleh solat dengan aman atas padang bla bla bla.

Tapi umat2 Islam di Gaza tu ? Dengan bunyi tembakan dan bom dari sana sini. Ayuh fikirkan sesuatu. Muhasabah.

SUMBER : Dari media sosial Wechat milik sepupu saya yang solehah yang juga berada di sana. Terima kasih kerana mengizinkan saya share perkara ini. Astarghfirullahalazim, saya juga termusahabah diri apabila memikirkannya sekali lagi. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan