Jumaat, 17 Mac 2017

Entahlah, Mirul.

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

      Entah mengapa, hari ini hati saya berasa seperti berkobar-kobar untuk mula menulis novel. Padahal, saya sendiri tiada masa untuk berbuat demikian kerana terikat dengan jadual sekolah, hal keluarga, hal rumah yang perlu saya uruskan sebagai anak bongsu. Satu-satunya anak perempuan dan harapan kepada ibu bapa saya. Ideanya (Jalan cerita) sudah ada , cuma belum ada masa nak buat.

      Novel BCJC sebelum ini bagaikan harapan yang punah kerana sukar memberi impak yang besar. Kali ini, saya berharap novel baru ini dapat memberi kesan yang positif dalam kalangan masyarakat 'marhaen'. Novel ini mempunyai kisah yang berkaitan dengan hubungan bersama Allah, keluarga, jiran tetangga, guru dan rakan. Ada yang kisah negatif tetapi diharapkan dapat memberi pengajaran kepada setiap bakal pembaca yang 'jahat'.

      Sebenarnya, susah juga nak jadi penulis novel memandangkan saya terlalu terikat dengan jadual sekolah dan sebagainya. Apatah lagi, tahun ini saya akan menghadapi peperiksaan SPM. Susah nak fokus benda lain dalam satu masa. Tapi, saya akan cuba untuk menyusun jadual supaya tidak menangguhkan perkara penting.

      "Ya Allah, aku berharap Engkau melancarkan segala urusan aku tanpa apa-apa halangan. Dengarkan keluhan dalam doaku apabila aku jatuh bangkit meskipun aku tidak pernah luahkan kepada orang lain. Sesungguhnya kerana Engkau lah yang menentukan segalanya dan Engkau lah semangat aku untuk meneruskan kehidupan sebagai umat Islam,"

Ameen.

P/s : Biar lambat keluarkan novel, asalkan berjaya. Idok ke?

==================

      "Wey, kau tak pergi KV Shah Alam ke?" Tanya Mirul sebelum saya sempat keluar dari bilik tayangan Pend Khas. Mirul kini merupakan murid KV Merbok, Kedah dengan mukanya menahan malu. Maklumlah, dah lama tak jumpa. Hari ini, dia datang melawat warga Pend Khas bersama seorang lagi iaitu Daniel yang juga merupakan KV Merbok.

      "Hah? Ohh, tak pergi. Kenapa?" Jawabku dalam nada yang perlahan yang merujuk kepada perasaan kecewa.

      "Takde pape. Kenapa hang tak pergi KV Shah Alam tu?" Tanyanya lagi.

      "Entahlah, Mirul." Saya cuba menyorok 'jawapan'nya dalam senyuman. "Rugi kan aku tak pergi sana,"

      "Aah. Rugi tapi kau bukan dapat ke?" Tanyanya lagi.

      "Alhamdulillah, aku dapat je tawaran tu, tapi ada masalah sampai tak jadi pergi sana,"

      "Oh, masalah? Masalah apa tu?"

      Saya mendiamkan diri sahaja kerana tidak mahu mengenangnya kembali. Diam seribu bahasa sehingga bilik tayangan itu menjadi sunyi. Dapat dengar suara orang lain yang berada di luar dari situ. Bunyi kipas dinding juga didengari.

      Ni yang cuak sangat sebab dia banyak tanya. Baru sahaja masalah KV itu dah dibuang dari minda ke 'laut'dan 'angin' sejak saya meluahkan kepada Cikgu Izzuddin. Sejak itulah, saya dah buang perasaan dendam terhadap orang tua kerana sedar tidak elok berdendam dengan mereka. Juga kerana berkat nasihat Cikgu Izzuddin serta kekuatan Allah yang diberi dikala harapan saya hampir tiada. Ketika itu, saya bagaikan orang yang mati dalam dunia ini. Kerana tiada siapa yang kisah akan perihalku.

      Entah siapa lagi yang saya perlu mengadu untuk menjadi pendengar dan pemberi nasihat selain ibu bapa dan Allah.

2 ulasan:

  1. Hanya kepada Allah kita mengadu, dan ingatlah janji Allah, "..barangkali kamu membenci sesuatu, sedangkan ia baik untuk kamu, dan bolehjadi kamu menyukai sesuatu sedangkan ia buruk untuk kamu, ALlah lebih mengetahui apa yang tidak kamu ketahui.

    Kipidap Nabila

    BalasPadam
    Balasan
    1. Masya Allah, sesungguhnya Allah Maha Pembesar.

      Terima kasih cikgu, sebab tingkatkan lagi motivasi saya.

      Padam