Selasa, 14 Februari 2017

Halau atau Bagi Tempat ?

Assalamualaikum dan selamat sejahtera .

        Hari Ahad lepas , saya bersama-sama ayah saya pergi ke restoran Pak Su Seafood yang terletak di berhampiran dengan rumah saya untuk makan malam  . Ibu saya di mana ? Dia tidak mahu makan kerana sudah menjamah makanan petang bersama kami dan tetamu rumah kami . Dia berada di rumah sedang mengait bag-bag yang ditempah oleh rakannya manakala kami di restoran Pak Su Seafood.

       Restoran tersebut telah mendapat sambutan meriah dan menerima kunjungan pelanggan yang sangat ramai walaupun tidak mewah tetapi suasananya yang terletak berhadapan dengan jalan raya agak hening .  Beroperasi sejak bila ? Saya tak tahu , yang pasti restoran itu aktif ketika saya sekolah rendah . Pemilik kedainya , Encik Hazman atau lebih mesra dipanggil oleh saya dengan panggilan Pak Usu . Beliau amat mesra dengan keluarga saya dan personalitinya telah menarik perhatian saya .

      Apabila kami sudah selesai memesan makanan , kami bermain dengan kucing yang merayau di sekitar restoran tersebut . Ayah saya amat suka anak kucing sehingga pernah meletakkan anak kucing di atas peha saya . Saya bukannya tak suka kucing tapi takut dicakar oleh kucing yang aktif .

      Selepas kami mendapat makanan yang kami pesan tadi , kami pun menjamah makanan dengan senyap . Memang itu prinsip keluarga saya . Masa makan , jangan bercakap melainkan ada perkara yang hendak diceritakan . Jadi , sesiapa yang nampak saya makan tetapi senyap , ia disebabkan prinsip keluarga atau boleh dijadikan tabiat saya .

       Kemudian , apa cerita ? Ayah saya sudah menjamah makanan dengan selera sehingga pinggannya bersih dari sisa makanan . Tinggal saya yang sedang makan paprik ayam . Ketika saya sedang menghabiskan paprik ayam dengan tenang , ada sekeluarga besar yang baru sahaja tiba di restoran itu tetapi malangnya , meja makan sudah penuh . "Tak dapat nak merasai makanan kat sini lah nampaknya," aku bermonolog apa yang mereka bisikkan dalam hati .

      Saya memerhati sekeliling saya . Ada yang rileks je makan , ada yang buat tak tahu , ada yang main gajet telefon sambil merokok sedangkan sudah habis makan . Dah habis makan tu , pergilah balik ke tempat asal . Yang terperuk kat sana macam tiada dunia kenapa ? Cis . (Ops! Jangan kondem .)

      "Dah, jom. Diorang nak makan kat sini," ayah mengarah saya habiskan paprik dengan secepat mungkin  kemudian meluru ke kaunter bayaran . Air milo ais pun tak dapat nak habiskan dengan tenang . Seusai saya habiskan semuanya , saya bangun dari kerusi .

      "Silakan, encik," kataku kepada mereka yang baru datang dengan tenang .

        'Ya lah, takkan nak biarkan diorang balik rumah terus. Entah-entah, datang dari rumah yang jauh,' bisikku . Saya melihat mereka masih teragak-agak . Tetapi saya membiarkan sahaja . Urusan saya sudah selesai di sana . Bersyukur dapat menikmati selera bersama ayah walaupun ayah kurang sikap fatherly .

Saya pernah bertanya di wall Facebook saya tentang apa yang harus dibuat apabila ada pelanggan kedai makan datang tapi meja makan sudah penuh . Dan , responnya mungkin kelakar bagi penulis komen . Tetapi , saya tidak . Saya memandang komen tersebut dengan perasaan negatif .
Ada yang memberi komen , "tunggu lah" , "makan tepi jalan lah" , "halau diorang" .

Pengajarannya ?

Pada hemat saya , kita haruslah bertolak-ansur terhadap orang lain walaupun kita tidak mengenali mereka . Bak kata , janganlah menilai dari luaran berbanding dalamannya jika kita tidak mengetahui tentang kehidupannya .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan